Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej
Elżbieta Krzemińska – przygotowanie chóru
Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Monika Mielko-Remiszewska – przygotowanie chóru
Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej
Urszula Bobryk – przygotowanie chóru
Chór Instytutu Muzyki UMCS
Małgorzata Nowak – przygotowanie chóru
Chór Akademicki Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Zofia Bernatowicz – przygotowanie chóru
Chór Szkoły Muzycznej I Stopnia im. T. Szeligowskiego w Lublinie
Agata Weremczuk-Cymerman – przygotowanie chóru
Ewa Tracz – sopran
Rafał Grozdew – tenor
Damian Wilma – baryton
Piotr Wijatkowski – dyrygent
Program:
Carl Orff Carmina burana
Potężne dźwięki wypełniające przestrzeń, rozbrzmiewająca orkiestra, chór i soliści przyprawiają o dreszcze – tak zaczyna się Carmina Burana, kantata sceniczna Carla Orffa. Już od pierwszych nut „O Fortuna”, jednego z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki klasycznej, publiczność zostaje wciągnięta w hipnotyczną podróż. To właśnie ten utwór, który po raz pierwszy zabrzmiał 8 czerwca 1937 roku we Frankfurcie, przyniósł Orffowi natychmiastowy sukces. Był tak ogromny, że kompozytor poprosił swojego wydawcę o zniszczenie wszystkiego, co wcześniej opublikował, pisząc: „Od dziś moje »dzieła wszystkie« to Carmina Burana”.
Historia tego monumentalnego utworu zaczyna się w Wielki Czwartek 1934 roku, kiedy Orff otrzymał zbiór średniowiecznej poezji. W antologii znajdowało się około dwustu pieśni i wierszy – od religijnych refleksji, przez satyry na duchowieństwo, aż po utwory o bardziej ziemskich przyjemnościach, takich jak jedzenie, picie, zabawy i miłość. Zainspirowany tą kolekcją, Orff zauważył wyjątkową rytmikę i żywiołowość tekstów, a także muzyczność łaciny, co ułatwiło mu skomponowanie dzieła. „Cała muzyka była w mojej głowie i ukończyłem ją w kilka tygodni” – wspominał później.
Kantata składa się z 25 utworów, z których dwa chóralne fragmenty „O Fortuna” spinają kompozycję niczym klamra. Poza nimi, dzieło podzielone jest na trzy części: „Primo vere” (Wiosna) – celebrująca odrodzenie przyrody, „In taberna” (W tawernie) – pełna biesiadnych pieśni, oraz „Cours d’amours” (Miłość) – tętniąca pasją i tęsknotą.
Podczas tego wyjątkowego koncertu usłyszymy pełną wersję kantaty Orffa, która wymaga gigantycznego aparatu wykonawczego: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej z bogatą sekcją perkusji, dwoma fortepianami, znakomitymi solistami i chórami – bo aż pięć chórów wystąpi na scenie: Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej, Akademicki Chór Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej, Chór Instytutu Muzyki UMCS oraz Chór Akademicki Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Całość poprowadzi Piotr Wijatkowski, który ma w swoim dorobku ponad 500 koncertów symfonicznych, zrealizowanych w Polsce i zagranicą.
„Carmina Burana” to coś więcej niż tylko muzyka – to uniwersalne opowieści o ludzkich namiętnościach, marzeniach i losach, które, jak koło fortuny, toczą się nieustannie.
CZYTAJ WIĘCEJ
Marzec 2025
Lublin
Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
Lublin
Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
Lublin
Centrum Spotkania Kultur