Document
Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Filharmonii Lubelskiej

 Lublin

 Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
 ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5

 21.04.2023

 19:00
 

Bilet premium – 70 zł
Bilet normalny – 50 zł
Bilet ulgowy – 40 zł
Bilet szkolny – 30 zł
Bilet z Kartą – 35 zł
Bilet grupowy – 30 zł
Bilet Młodego Melomana – 20 zł

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ – klawesyn
TOMASZ BUGAJ – dyrygent

Program:
H.M. Górecki – Refren
H.M. Górecki – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową
A. Dvořák – VII Symfonia d-moll, op. 70

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych klawesynistów młodego pokolenia w Filharmonii Lubelskiej!

Zarówno Refren jak i Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową H.M. Góreckiego należą do tzw. utworów „redukcyjnych”, w których na pierwszy plan wysuwa się oszczędność środków muzycznych. W szczególności objawia się to w przypadku pierwszego utworu o wąskozakresowej linii melodycznej i powtarzającym się motywie półtonowym. Inspiracją do jego napisania było doświadczenie kontemplacji kosmosu, którą kompozytor miał doświadczyć podczas pewnego lotu nad morzem, na dużej wysokości.

W kontraście do Refrenu stoi „wybryk” kompozytora – jak wyrazić się miał na temat Koncertu na klawesyn i orkiestrę sam kompozytor. Dedykowany wielkiej polskiej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej charakteryzuje się ostinatowymi figurami melodycznymi, uporczywymi, motorycznymi rytmami ósemkowymi, rytmiczną werwą. Jego premiera przysporzyła krytykom ciężki orzech do zgryzienia, o czym świadczą słowa Małgorzaty Gąsiorowskiej napisane po usłyszeniu utworu podczas „Warszawskiej Jesieni”: „Dokąd zmierza Górecki swymi ‘dwoma akordami na krzyż’? Z maksymalnie uproszczoną fakturą? Ze swoją quasi-bachowską […] tonalną pląsawicą okraszoną już to ‘wierchową’, już to ‘dziadowską’ nutą smyczków?”.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia d-moll A. Dvořáka, ze względu na genialną architektonikę dzieła, zaliczana do grona największych symfonii kompozytora. Napisana na zamówienie London Philharmonic Society zawiera dopisek „ze smutnych czasów”, który mówi o dotkliwym doświadczeniu kompozytora poprzedzającym napisanie dzieła – śmierci matki oraz starszego syna.

CZYTAJ WIĘCEJ