Lublin

 Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
 ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5

 26.04.2024

 19:00
 

Bilet premium – 70 zł
Bilet normalny – 50 zł
Bilet ulgowy – 40 zł
Bilet szkolny – 40 zł
Bilet z Kartą – 40 zł
Bilet grupowy – cena ustalana po wcześniejszym zgłoszeniu
Bilet Młodego Melomana – 40 zł

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
ALEKSANDRA MAZUREK – skrzypce
SZYMON KRZEMIEŃ – wiolonczela
KAROLINA HORDYJEWICZ – fortepian
DAINIUS PAVILIONIS – dyrygent

Program:
L. van Beethoven – Koncert potrójny C-dur, op. 56
J. Wieniawski – Symfonia D-dur, op. 49

Muzyka kameralna stała się znakiem rozpoznawczym końca XVIII wieku, kiedy to królowała nie tylko na salonach arystokracji, ale również w przestrzeniach miejskich parków i ogrodów. Koncert potrójny C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Ludwiga van Beethovena stanowi próbę połączenia tria fortepianowego z aparatem orkiestry symfonicznej tworząc swoisty precedens formy muzycznej – hybrydę koncertu solowego i muzyki kameralnej. W nim to też sięga kompozytor, po raz pierwszy i ostatni, do więcej niż jednego instrumentu solowego w koncercie oraz po raz pierwszy w swojej twórczości wykorzystuje daleko posuniętą technicznie partię wiolonczeli. Nie bez znaczenia jest również fakt rosnącej wówczas popularności fortepianu, co raz częściej zajmującego miejsce ustępującemu mu klawesynowi.

Utwór ten niewątpliwie osiąga sukces, który zagwarantowały mu m.in. niezwykle dobrze wyważone proporcje między partiami solowymi a orkiestrą oraz wirtuozerią a dojmującą kantyleną w wolnej części. I część rozpoczyna się cicho i tajemniczo. I temat pojawia się w niskich rejestrach smyczków. Orkiestra podejmuje go, ożywia i prowadzi za pomocą majestatycznego, punktowanego rytmu. Następnie głos zabierają poszczególne instrumenty solowe – wiolonczela, skrzypce i fortepian. Środkowa część – Largo – stanowi rozszerzoną introdukcję attacca do części finałowej koncertu. To co w niej wyjątkowe, to pasjonująca rozmowa skrzypiec i wiolonczeli, wspomagana przez kolorystyczny i figuratywny akompaniament fortepianu. Kulminacją dzieła jest finałowe Rondo alla polacca – jeden z największych przykładów tzw. poloników beethovenowskich nawiązujący oczywiście do, słynnego w okresie napoleońskim, poloneza, w którym niejedno wytrawne ucho znajdzie reminiscencje boler kompozytora m.in. zawartych w zbiorze „Pieśni różnych narodów” WoO 158a.

Twórczość Józefa Wieniawskiego nadal pozostaje w cieniu spuścizny jego brata, wielkiego skrzypka i kompozytora, Henryka Wieniawskiego. Kiedy przyjrzymy się całemu dorobkowi artystycznemu młodszego brata Józefa, jawi nam się on jako postać równie zasłużona dla polskiej kultury muzycznej. Wielki instrumentalista, cudowne dziecko i nauczyciel wielu pokoleń młodych pianistów pozostawił po sobie wiele utworów na fortepian, pieśni, czy dzieł orkiestrowych. Jednym z nich jest napisana w 1890 roku Symfonia D-dur, wydana trzy lata później w Brukseli. Wykonanie pod batutą samego kompozytora gazeta „L’independance Belge” określiła je jako „urzekające i malownicze”. To czteroczęściowe dzieło dowodzi, iż Józef Wieniawski należy do grona polskich kompozytorów o największym dorobku literatury symfonicznej.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na kwiecień. Karnet w cenie 160,00 zł (normalny), 128,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 5.04, 12.04, 19.04 oraz 26.04. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

CZYTAJ WIĘCEJ

Wybierz sektor z planu sali