Document
Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Filharmonii Lubelskiej

 Lublin

 Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
 ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5

 25.10.2024

 19:00
 

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
SŁAWOMIR GREŚ – taniec
JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ – taniec
MICHAŁ PIOTROWSKI – skrzypce, prowadzenie

Program:
Jean-Baptiste Lully Menuet z opery Alceste
Jean-Baptiste Lully Chaconne des Scaramouches, Trivelins et Arlequins
Johann Sebastian Bach Suita orkiestrowa C-dur, BWV 1066
Jean-Philippe Rameau Passepieds z opery Castor et Pollux
Johann Sebastian Bach III Suita orkiestrowa D-dur, BWV 1068
Marin Marais Symphonie z Alcione

Jean-Baptiste Lully, nadworny kompozytor i dyrygent Ludwika XIV, słynął nie tylko z muzycznego talentu, ale i z niezwykłej pasji, którą przejawiał także w sposobie dyrygowania. W czasach baroku nie istniały jeszcze batuty, jakie znamy dzisiaj – Lully używał długiej laski, którą rytmicznie uderzał o podłogę, wyznaczając tempo dla orkiestry. Jednak pewnego dnia, podczas próby w 1687 roku, celebrując powrót do zdrowia króla, jego zapał obrócił się przeciwko niemu. W ferworze dyrygowania przypadkowo trafił laską… w swoją własną stopę. Niestety, konsekwencje okazały się tragiczne. Gangrena rozprzestrzeniła się, prowadząc do jego śmierci kilka miesięcy później. I tak, los sprawił, że ten wielki kompozytor, oddany muzyce i sztuce, zginął przez własną pasję.

To właśnie dzieła Lully’ego – Menuet z opery Alceste oraz Chaconne des Scaramouches, Frivelins et Arlequins – otworzą koncert. W tych kompozycjach Lully łączy swój typowy francuski styl z elementami humoru i lekkości, tworząc atmosferę pełną teatralnej finezji i dworskiej elegancji.

Podczas koncertu zabrzmią także dwie suity orkiestrowe Johanna Sebastiana Bacha: I Suita orkiestrowa C-dur BWV 1066 oraz III Suita orkiestrowa D-dur BWV 1068. Te dzieła utrzymane są w duchu gôut français – francuskiej stylizacji, która była niezwykle modna wśród niemieckich kompozytorów tego okresu. Styl francuski przejawia się zwłaszcza w monumentalnych uwerturach, które Bach zbudował, wzorując się na twórczości Lully’ego – ulubieńca księcia Leopolda, patrona Bacha w Köthen.

W programie wieczoru będzie również Passepieds z opery Castor et Pollux Jeana-Philippe’a Rameau. Dzieło to opowiada o miłości i poświęceniu bliźniaków z mitologii greckiej – Kastora i Polluksa. W operze Polluks, będący nieśmiertelnym synem Zeusa, gotów jest oddać swoją nieśmiertelność, by Kastor mógł powrócić do życia. Castor et Pollux wyróżnia się nie tylko filozoficznymi tematami życia, śmierci i poświęcenia, ale także mistrzowskim wykorzystaniem tańca. Rameau, który był również znakomitym kompozytorem muzyki tanecznej, wplótł w tę operę różnorodne formy taneczne, nadając jej wyjątkowy rytm i atmosferę.

Na zakończenie usłyszymy Symphonie z opery Alcione Marina Maraisa. Marais, znany jako mistrz muzyki instrumentalnej i gambista, doskonale łączył muzyczną narrację z tanecznymi formami. Symphonie to pełna dramatyzmu i bogato zdobiona kompozycja, która przenosi słuchaczy w świat mitologii i teatralnych wydarzeń, charakterystycznych dla francuskiej opery barokowej.

Bilet premium – 50 zł.
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet szkolny – 20 zł.
Bilet z Kartą – 20 zł.
Bilet grupowy (11-40 osób) – 20 zł.

CZYTAJ WIĘCEJ