Document
Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Filharmonii Lubelskiej

 Lublin

 Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
 ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5

 31.01.2025

 19:00
 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Marcin Zdunik – wiolonczela
Vincent Kozlovsky – dyrygent

Program:
Edward Elgar Koncert wiolonczelowy e-moll, op. 85
Johannes Brahms IV symfonia e-moll, op. 98

Wyobraźmy sobie Wielką Brytanię w 1919 roku, tuż po zakończeniu I wojny światowej. Świat, który wyszedł z tego krwawego konfliktu, zmagał się z niewyobrażalnymi stratami i traumą. Właśnie w tych trudnych okolicznościach Edward Elgar stworzył swoje najgłębsze i najbardziej intymne dzieło – Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85. Elgar, wcześniej znany z pompatycznych utworów, takich jak „Pomp and Circumstance”, odsunął się od monumentalnych form tworząc dzieło pełne melancholii i osobistych emocji.

Już od pierwszych nut koncertu czuć surowość i żal, ale też cichą nadzieję. Głęboki głos wiolonczeli wciąga nas w świat rozmyślań nad przeszłością i teraźniejszością. Elgar, który znajdował się u schyłku kariery, traktował ten utwór niemal jako muzyczny testament – szczery i pozbawiony zbędnych ozdobników. Po śmierci jego żony w 1920 roku, kompozytor praktycznie zamilkł, a koncert pozostał jednym z jego ostatnich wielkich dzieł. W latach 60. dzięki legendarnym interpretacjom Jacqueline du Pré, koncert zyskał nową sławę i do dziś jest jednym z najważniejszych dzieł wiolonczelowych XX wieku.

Z kolei IV Symfonia e-moll Johannesa Brahmsa, ukończona w 1885 roku, to ostatnia symfonia kompozytora, a zarazem jedno z najważniejszych osiągnięć późnego romantyzmu. Brahms, będąc dojrzałym twórcą, doskonale połączył w niej klasyczną formę z głęboką emocjonalnością. Choć nawiązuje do tradycji Beethovena, symfonia ta nosi charakterystyczne cechy stylu Brahmsa – pełnego polifonii i wewnętrznego napięcia.

Pierwsza część, dramatyczna i intensywna, prowadzi nas w świat głębokich emocji, a w drugiej części liryzm i refleksja przynoszą chwilę wytchnienia. Jednak to finał tej symfonii czyni ją szczególnie wyjątkową – Brahms zastosował tu passacaglię, czyli wariacyjny temat, który powtarza się w 30 różnych odsłonach, tworząc monumentalną kulminację dzieła. Ciekawostką jest, że Brahms, który przez lata zmagał się z kompleksem Beethovena, osiągnął w tej symfonii mistrzostwo godne wielkiego poprzednika. Zapytany kiedyś, jak ma brzmieć ostatni akord, żartobliwie odpowiedział: „Tak, aby wszyscy się rozpłakali”.

Strefa I
Bilet normalny – 90 zł.

Strefa II
Bilet normalny – 60 zł.
Bilet ulgowy – 40 zł.
Bilet grupowy – 40 zł.

Strefa III
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na styczeń. Koncerty wchodzące w skład karnetu – 11.01, 17.01, 24.01 oraz 31.01. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Strefa II
Karnet normalny – 256 zł (64 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 192 zł (48 zł / koncert).

Strefa III
Karnet normalny – 160 zł (40 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 96 zł (24 zł / koncert).

CZYTAJ WIĘCEJ

Wybierz sektor z planu sali