Document
Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie

Już wkrótce zapraszamy na nową stronę Filharmonii Lubelskiej

 Lublin

 Filharmonia Lubelska - sala koncertowa
 ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5

 14.03.2025

 19:00
 

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej
Julian Gilewski – dyrygent

Program:
Wojciech Chałupka Uwertura (prawykonanie)
Mieczysław Karłowicz Odwieczne pieśni, op. 10
Antonín Dvořák IX Symfonia e-moll, op. 95 „Z nowego świata”

Koncert rozpocznie prawykonanie Uwertury Wojciecha Chałupki – kompozytora, który wnosi świeży powiew do współczesnej muzyki. Kompozycje Wojciecha Chałupki – polskiego twórcy i saksofonisty, laureata ponad 50 nagród na konkursach kompozytorskich oraz instrumentalnych – często dotykają przestrzeni emocjonalności i religijności. Twórca szuka inspiracji także w folklorze i sztuce oraz w naturze – uwielbia góry, a szczególnie Tatry.

Następnie zanurzymy się w świat Mieczysława Karłowicza i jego drugiego poematu symfonicznego „Odwieczne pieśni” op. 10. Karłowicz, podobnie jak Chałupka, również ukochał sobie Tatry. „Odwieczne pieśni” to jedno z jego najbardziej osobistych dzieł, które jednak nie koncentruje się na jednostkowych przeżyciach, jak w przypadku „Powracających fal”, ale raczej na wartościach uniwersalnych i wspólnych dla całej ludzkości. Utwór ten jest filozoficzną i metafizyczną alegorią uczuć i sytuacji towarzyszących ludzkości od zarania dziejów, co może być efektem jego samotnych wędrówek po Tatrach.

Odwieczne pieśni mają nietypową dla poematów symfonicznych trzyczęściową budowę. Każda z części nosi nazwę „pieśni”. Pierwsza część – „Pieśń o wiekuistej tęsknocie” – wyraża nieprzemijające uczucie tęsknoty, które mogło być związane z osobistymi przeżyciami Karłowicza, jego wspomnieniami z rodzinnego Wiszniewa oraz stratą bliskich. Część druga – „Pieśń o miłości i o śmierci”, niewątpliwie inspirowana muzyką „Tristana i Izoldy” Richarda Wagnera – charakteryzuje się dwiema głównymi myślami muzycznymi. Pierwszą jest realizowany przez altówki temat miłości, wyraźnie pogodniejszy od pozostałych, ale niepozbawiony melancholii, drugą temat śmierci, zaczerpnięty z pogrzebowej pieśni białoruskiej. Charakterystyczne dla tej drugiej jest nietypowe, jak na melodie żałobne, zachowanie trybu durowego oraz zaskakujące instrumentarium (trzy flety). Ostatnia część tryptyku – „Pieśń o wszechbycie” – jest kulminacyjnym odcinkiem dzieła.

Na zakończenie wieczoru zapraszamy do zanurzenia się w dźwiękowej przestrzeni jednej z najbardziej znanych symfonii w historii muzyki – IX Symfonii e-moll „Z nowego świata” op. 95 Antonína Dvořáka. To arcydzieło, skomponowane w 1893 roku podczas pobytu Dvořáka w Stanach Zjednoczonych, łączy elementy amerykańskiego folkloru z tęsknotą za ojczystą Czechami. Symfonia ta, pełna ekscytujących rytmów i emocjonalnej głębi, tworzy muzyczną opowieść o odkrywaniu i poszukiwaniach, łącząc w sobie fascynację nowym światem z refleksjami nad własnym dziedzictwem.

Strefa I (premium)
Bilet premium – 90 zł.

Strefa II
Bilet normalny – 60 zł.
Bilet ulgowy – 40 zł.
Bilet grupowy – 40 zł.

Strefa III
Bilet normalny – 40 zł.
Bilet ulgowy – 20 zł.
Bilet grupowy – 20 zł.

UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na styczeń. Koncerty wchodzące w skład karnetu – 7.03, 14.03, 21.03 oraz 28.03 lub 29.03. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.

Strefa II
Karnet normalny – 208 zł (52 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 144 zł (36 zł / koncert).

Strefa III
Karnet normalny – 144 zł (36 zł / koncert).
Karnet ulgowy – 80 zł (20 zł / koncert).

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent – rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

CZYTAJ WIĘCEJ

Wybierz sektor z planu sali